Wednesday, April 1, 2009

ETikA PRgAULAn dALaM IsLaM



Alhamdulillah..bertemu lg kta d ruangan nie yang bg hamba semakin hari semakin bermakna blog nie..hu...dah lma hmba x mnerjah ke ruangan nie..hya setakat melihat-lihat jer warna purple yg indh dlm blog nie di samping melawat blog2 rkan2 sperjuangan Islam hmba yg hmba sayangi kerana Allah S.W.T...sma2 lah kita doakn moga hari yang berikutnya mendatangkan 1001 kebaikan kepada sume makhluk Allah yang bertebaran di muka bumi ini..InsyaAllah...
hem..sekarang,msa yg agak lengang nie..hmba ingin isikan dgan pengongsian ilmu agama yg hamba dpat drpd bku-bku agama yang hamba bca serta gabungan sesi ceramah-ceramah yang telah hmba sertai selama nie..semoga apa yang hmba kongsikan di sini akan membantu semua shabat2 hamba dlm melalui khidupan yg semakin mencabar tanpa kita sedari...nak tau knapa??kerana dunia kita semakin menghampiri hari kiamat..takut tak shabat2 hamba sekalian bila dgr hari kiamat nie??bg hmba..hal tu sgt menggerunkan.
back to the topic..hmba nak share kat sni tentang etika pergaulan dlm Islam..kalau dri tajuknye..kita mesti mmbuat andaian.mesti tajuk nie da kaitan hubungan lelaki n & perempuan.betapa sempitnya fikiran manusia di saat ini kalau memikirkan hal sebegitu padahal tajuk ini sgt menyeluruh..etika, bg hamba , dpt didefinisikan sebagai disiplin..kita nie terikat dgn disiplin kan???tp disiplin lah mengajar kita erti kehidupan..fikirkanlah...
pergaulan pula @ sosialis...hmba mengangap pergaulan mmpunyai banyak sumber yakni cara..seperti:-dengan
1)manusia
2)makhluk halus
3)binatang
4)makhluk-makhluk lain
5)pokok
6)dll
tp bg topik nie,hmba akan bincangkan dan kongsikan mngenai pergaulan dgn manusia.ok..
agak-agak sume,knapa kita perlu bergaul???ha..btul3..ape yang korang semua gitau tu betul and kat hamba senarai alasan-alasan yang sgt laaa betul..
-sebab memang fitrah manusia yg berbeza menunutut kpd pergaulan
-pergaulan manusia yang tidak sama antara 1 sma lain
-tiada darjat dalam Islam melainkan TAKWA yakni pergaulan yang tidak hanya digariskan atas kedudukan dan pangkat jer.
erm..persoalan seterusnya.apakah etika sebenar dlm pergaulan menurut Islam????
Ape yg paling penting adalah keikhlasan....
iaitu tak mengharapkan apa-apa balasan dan memadai ucapan terima kasih yang sgt tinggi nilainya.Namun sebaik-baik balasan yang diharapkan hanyalah daripada Allah sahaja.Walaubagaimana pun,sesuatu hubungan dan pergaulan akan diberkati sekiranya tidak berasaskan unsur-unsur tarikan dunia seperti wang,harta,pangkat,wanita dll.
apa yg hamba nk war-warkan di sini jgn la memilih kawan melalui pandangan pertama shj n bergaul and berkawan la kerana Allah..sterusnya skiranya pergaulan yang terjadi merosakkan akidah diri kita,berpisahlah kerana Allah jua..kerana Dia yang lebih mengetahui pa yg baik utk kita.
next point..adalah Ta'aruf yakni saling kenal mengenalilah antara 1 sma lain
then,Tafahum iaitu memahami individ @ kelompok tertentu serta memilih siapa yg harus dijadikan kawan dan sipa yg harus kita jauhi demi kebaikan.di sini,kita jauhi bukan la bererti kita tidak berkawan tetapi berkawan menerusi had yang ditetapkan.Sesingguhnya,
bergaul dgn org yg soleh ibarat kita bergaul dgn penjual minyak wangi,walaupun kita tidak dapat membeli minyak wangi tersebut namun haruman dan aroma tetap kita rasai..manakala bergaul dengan org yg rendah akidah dan akhlaknya ibarat bergaul dgn tukang besi kerana ape yg kita dapat adalah bau asap besi ketika bersmanya.Justeru,korang sendiri tahu mana baik dan yang mana buruk.Pilih lah berdasarkan kata iman...bukan "tepuk dada tya selera" tetapi "tepuk dada tanya iman"...Pada peringkat ini juga ujilah knalan baru korang seprti kata Saidina Umar "sekiranya mahu mengenali rakan dan sahabat anda,uji lah dgan bwa berjalan"iaitu lakukan kebaikan kepada mereka,sekiranya kebaikan yang dilakukan dibalas kebaikan daripada mereka,ia bermakna,itulah sbenar-benar shabat dan rakan.InsyaAllah.
selpepas Tafahum dilaksanakan, teruskan lah dengan Ta'awun yakni timbulkan diri rasa cinta dan syg seseorang pada kita dan sebaliknya.Islam juga sgt mengharuskna kpd ummatnya utk saling menolong dlm kebaikan dan takwa di peringkat ini.
seterusnya..patuh pada piawaian syarak.sesuatu hubungan mestilah terjalin dgn keikhlasan dan mengikut apa yang ditetapkan syarak.contohnya:-
tawaduk dan baik hati-dalam berkawan dan bergaul,jgn la kita hidung tinggi @ sombong dan menghina org lain.seeloknya bersifat sederhanalah dan tidak keteralaluan.sesngguhnya sifat tawaduk@rendah diri ini tidak akan merendahkan martabat,kedudukan serta pangkat seseorang.bak kata papetah "ular yang menyusur tidaka akan hilang bisanya".
di sini,hamba nak petik sikit kata nabi S.A.W yang hmba tulis dlm nota hmba iaitu:-
"Seseungguhnya Allah telah mewahyukan padaku agar kamu tawaduk sehingga tiada seorang meninggi diri atas seorang yang lain"..lihat ! betapa pentingnya sifat tawaduk nie..
dalam pergaualan juga,kita kna la saling gembira mengembirakan yakni bermanis muka dgn senyuman dan sentiasa berkata-kata baik iaitu jgn berbohong..
kita juga hendaklah mempunyai budi pekerti yang luhur dlm pergaulan.sematkan dalam hati utk saling hormat menghormati dan mengasihani antara satu sama lain.sedangkan binatang pun tahu erti mengasihani..inikan pula manusia yang tercipta dgn akal fikiran yang diletak d kedudukan tertinggi di anggota badan manusia.so,sma2la kita sematkan sikap terpuji ni.
hah,seterusnya nie,hamba sharekan utk korang dr ceramah yang pernah hamba join.,
kita da 5 jenis komunikasi:-
1-Qaulan Tsaqila(komunikasi yg serius/berpengaruh)
2-Qaulan Sadida(komunikasi yg benar dan tegas)
3-Qaulan Baligha(komunikasi yg penuh bermakna)
4-Qaulan Layyina(komunikasi yg lemah lembut)
5-Qaulan Ma'rufa(komunikasi yg membawa nilai2 kebaikan)
renung2 kanlah 5 jenis komunikasi nie...
sekarang,nk share dgn korang subtopik Etika Pergaulan Lelaki & Perempuan...
korg pun tahu hukum-hakam pergaulan lelaki dgn perempuan kan???
di sni,hmba nk gitau hukum asal pergaulan lelaki dan perempuan adalah dilarang sama sekali dan tidak dibenarkan melainkan pernikahan..hamba bukan melarang pergaulan ini dijalankan.hmba hnya menyampaikan hukum asal dan sebenar..nak tau x,knapa hukum ini dikeluarkan???melalui pembacaan hmba daripada beberapa sumber yg InsyaAllah boleh diguna pakai,antara sebab musababnye ialah:-
-mencegah lebih baik dr merawat...so,nk cegah dripada terjadinya perzinaan kerana apabila kaum berlainan jenis bersma,maka wujudlah makhluk k'3 yakni jin yg akan mendorong manusia kearah zina.seterusnya terjadinya anak luar nikah yang bukan shaja sesorang itu akan mendpt dosa besar malah mendapt malu d dunia..kejadian sebegini dah byk berlaku sekarang bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia.akibat malu yang teramat,maka kes bunuh diri meningkat kerana fikir hanya mati dapat menamatkan segalanya padahal,mati lebih memeritkan daripada hidup di dunia.Selain itu,pembuangan janin dan bayi juga berleluasa..maka seseorang itu akan dilabelkan Allah sebagai pembunuh..pastinya di akhirat kelak terdapt balasan yang berat utk pembunuh sekiranya penyesalan n taubat seseorang tidak di terima Allah..Allahualammm...hukum ni dikeluarkan adalah utk menyelamatkn mnusia daripada mendapt penyakit kronik seperti aids,siplis dll..
hah,di sini juga terdapat pengecualian pmbatasan pergaualan antara lelaki dan perempuan iaitu sekiranya keadaan darurat sbg cntoh,perempuan lemas dlm sungai,lelaki boleh membantu menyelamatkannya.seterusnya hajiah syar'iyyah iaitu menurut kperluan seperti kehidupan sbg pelajar yang kadang-kadang memerlukan pergaulan antara lelaki dan perempuan..then,Maslahah syar'iyyah yakni menurut adat setempat yg diterima oleh hukum syarak..sekiranya pembualan berlaku antara lelaki dan perempuan maka mata hendaklah tunduk @ pandang ke arah lain utk menyelamatkan hati daripada menerima ransangan negatif.
seterusnya,berdua-duaan...@dating...jauhkanlah...hindarlah.kecuali berjumpa kerana hal tertentu dan dibenarkan oleh syarak..ketika bergaul,hendaklah masing-masing menjga perbuatan dan tingkah laku diri agar tidak "mengada-ngada" yakni jgn la melunakkan suara kerana motif tertentu krana suara boleh menggegarkan iman seseorang kecuali kepada suami@isteri shj.
kesimpulannya di sini bg whole things that i have share with u all at here...perlaksanaan etika pergaualan dalam islam adalah utk kebaikan individu,keluarga dan masyarakat.kita seharusnya meletakkan Islam sbg tempat yg paling tinggi dlm kehidupan di mana Islam sgt memahami fitrah mnusia..
lastly,smpai di sni perkongsian ilmu yg tidak seberapa ini...
hmba akhiri dgn Wassalamu a'laikum warahmatullahi wabarakatuh...
jumpa lg d lain lembaran dan coretan...
salam bervisi..

2 comments:

(mIsS AsHy)musafir di bumi ALLAH said...

waaa....make me touching!!!!!huhu...
1 pnulisan yg sgt mnrik.......thx 4 da info ya cyg...hehe.......

H said...

touching ker????waaa....xde mknenya...pakai wat jer.knonnyer nk jd sasterawan..hehe.the info is true k.dpt dr ustaz2,bku2 n so on.