Saturday, July 30, 2011

WANGIAN

Assalamualaikum...
aduhai, rajin la pulak ayu petang-petang sabtu ni..
cuba penuhi petang dgn mewangikan bilik dengan "bunga rampai"..
memandangkan bunga rampai yang sedia ada dah kering...
ayu pun, mengambil kesempatan membuat bunga rampai semula...
jom, buat bersama...
pada mulanya, ayu sediakan sedikit bunga-bungaan yang ada dihalaman rumah seperti bunga kertas pelbagai warna dan beberapa kelopak bunga mawar.
wangian utamanya adalah daun pandan yang segar...
jangan lupa sediakan bekas utk bunga rampai ini..
utk mengekalkan wangian, kena sediakan cecair wangian apa pun tak pa..
sume daun dan bunga, dihiris halus dan digaul bersama...
 masukkan di dalam bekas, kemudian titiskan cecair wangian dalam beberapa titis...dah siap! =)
kemudian, ayu letak di dalam bilik, di meja solek...haruman dia kekal 2 minggu tau..bunga rampai pulak akan ditukar 3bulan sekali..(abaikan gambar2 pemilik bilik dalam gambar di atas...)

nampaknya, hobi baru dah lama mula...
puas hati dgn kamera baru..

sekian, Wassalam..

6 comments:

MulutPayau said...

Wahh...rajinnya Ayu buat bunga rampai..akak pun suka baunya yg harum..tapi nak buat tu yg tak berapa rajin....

p/s..Selamat Menjalani Ibadah puasa ya...opsss lupa..akak pun suka purple...

Ayu said...

alahai kak, ayu suka aroma dalam bilik beradu agar tenang and minda yang sht...jadi, rajin jugak tukarkan bunga rampai dalam sangkar tu...

selamat menyambut bulan ramadhan kak...
yeke...purple is a nice color rite..heeh

Cik Bell said...

bunga rampai tu..dah mcm suasana pengantin baru pulak..haha

Nak kamera tu gak..sob2..

Salam Ramadhan yer ayu. :)

Ayu said...

yeke?aish2, skg trend kita ubah..tak smestinya utk pengntin baru jer, utk pengantin yg belum baru pun boleh..hehe..
nak ke makera buwok ni...
mai2..
byr double yer..hehe..
salam Ramadhan utk cik bell gak..

Siti Aziz said...

siti pun suka bunga rampai... =)

Ayu said...

yaka..me too..segarkan bau dia..=)