Saturday, October 3, 2009

MaK ADiK jAhaT??



Ya Allah..
dalm keletihan teramat ni pun..
masih ada ujian dariMu Allah...

"adk kenapa mak tu makin tua makin jadi perangai dia,jahat org dia nmpak,jahat sendiri tak nampak,cik tak suka sikap mak tau, cik tak akan pi dah rmah mak tau,mak adk bukan kak cik lagi,ckp dng mak tau"
3 oct,8.03 p.m

mesej ini telah membuatkan tidur hamba terbantut dan menyebabkan hamba lebih letih..
cik merupakan adik kepada mak hamba.
kehidupan beliau yg tidak berapa selesa mnyebabkan cik seorang yg mudah naik angin dan bercakap lepas tanpa memikirkan perasaan org lain.
ditambah pula beliau hidup keseorangan dan umurnya yang semakin meningkat menjadikan dirinya terasa terpinggir...
berikut adalah serba sedikit tentang mak saudara hamba..
bukan lah niat hamba nak membuka keaiban keluarga sendiri..di sini,hamba hanya ingin berkongsi dan melepaskan tekanan yang ada..
kenapa cik hantar mesej begitu??
entah laa,tapi hamba rasa ada seseorang telah bercerita buruk mengenai ibu hamba.ibu hamba bukan seperti disangka nya..melalui cerita orang,beliau begitu gampang membuat keputusan memutuskan hubungan tali persaudaraan dengan ibu hamba,kakaknya sendiri.
begitu la manusia sekarang,hanya dengan mendengar cerita,khabar angin, dll dari pihak ketiga,perbalahan mudah berlaku.kini ia terjadi di kalangan keluarga terdekat hamba.sedihnya hati Ya Allah...segala kebaikan dari ibu hamba tidak dipedulinya dan sekarang beliau membenci ibu hamba.beliau adalah adik bongsu kepada ibu hamba yang merupakan ank sulung.segala kasih sayang adalah lebih kepadanya berbanding adik2 ibu yang lain.namun,apakah yang menjadikan beliau seperti itu.tunjukkan jalan keredhaanMu Ya Allah kepada cik hamba.
dalam mesej tersebut, beliau meminta hamba memberitahu ibu.namun berat sungguh hati utk membuat demikian.sekiranya hamba memberitahu ibu tentang hal ini,pasti lebih terok.hamba takut dan tak nak mereka adik beradik bergaduh..hu...
waktu2 begini,hamba mencari nur hidayah Allah..
moga istigharah dapat membantu..InsyaAllah..

so,moral value from this post..jangan la kita menilai seseorang dari cerita org lain..sesungguhnya kebarangkalian tidak tepat info yang diterima itu adalah tinggi.lebih logic sekiranya bertanya sendiri tentang ketepatan dan kesahihan info tersebut dari sunber pertama bukan sumber kedua..
(mentang2 sem ni belajar logic & proving,terus selitkan logic yer..)

minggu ni banyak test dan quiz..moga segala masalah tidak mempengaruhi study hamba..InsyaAllah.

hari ni ada jamuan hari raya d'Quantitative Science..so,Alhamdulillah semua berjalan lancar tapi sangat letih..namun bersyukur tersangat.Allah banyk membantu melancarkan segala tugasan hamba.Alhamdulillah..

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

sekian dlu post kali ni..

2 comments:

(mIsS AsHy)musafir di bumi ALLAH said...

tak..mak syg baik sngt2 tau.....
maybe da la tu slh fhm kat mn2...
n ashy tau pb leyh settle nya...
sbb pb seorng yg sngt tabah cekal...
go2 caiyok..
ashy sapot dri blkng....
suma yg jdi tu da sebab tau...u noe it more than me right...
sbr yea cyg..
mak cyg baik sngt2 tau...=)

H said...

thanks ashy...
yup,my mum is the great mum in this world for me..1 hb 11 nnt befday mak..huhu