Sunday, January 16, 2011

MUSIM MENUAI

Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum wbt

Balik kampung sempena Hari Keputeraan Sultan Kedah 16-01-2011 , hamba memandu putera KCU atau cik as menggelarnya putera katak hamba di kawasan perkampungan hamba...
banyaknya "tahi mesin"...sekejap ke kanan, sekejap ke kiri, sekejap tengah jalan, nak mengelak putera KCU tercalit oleh tahi-tahi mesin yang bertaburan...
tahi mesin = ketulan tanah2 lembut/ selot yang dibawa naik dari sawah oleh mesin padi..
jom kita tengok serba sedikit pesona mata yang hamba sediakan..
sebelum jalan-jalan di kawasan sawah padi, sempat terpandang si orkid kuning yang tidak jemu mewarnai belakang rumah..
padi-padi menguning, tanda dah sampai musim menuai..time ni senja, jadi tak dapat hamba shot mana2 mesin padi yg bekerja..
nun jauh di sana, sang Gunung Jerai yg gah memuncak mengukir panorama indah sekitar Yan, Kedah..
air di dalam sawah mulai dilimpah keluar dari petak utk memudahkan kerja menuai yang menggunakan teknologi mesin padi..
naaaahhh..ini dia petak padi yg telah dituai..jerami2 kering dibiarkan kering sehingga tiba masa utk dibakar...time hamba kecil, time macam ni memang ditunggu-tunggu.mau taknyer, time macam ni, hamba akan buat gua kecil bawah timbunan jerami2, kemudian main sorok2 di dalamnya..balik rumah, zaassssss....rotan hinggap dibelakang,ayah marah sebab lepas main,malamnya punya la gatal badan sebab miang..ayah tak izinkan, tapi degil, itu la balasannya..kenang kembali...ayah is the best daddy....lov u..

ok, itu saja...musim menuai di kampung ku...

Wassalamualaikum wbt.

7 comments:

(mIsS AsHy)musafir di bumi ALLAH said...

tak sempat nak ronda kat sawah semalam...ruginya!!!!T_T

Ayu said...

tu la..the moral of this story..come early and stay at my house for couple of day..so, byk xtvt leh kita wat...miss u wani, even dah jumpa td..

(mIsS AsHy)musafir di bumi ALLAH said...

hehe...tu la....wani pown rindu ayu gak...cam rindu kekasih aty lak..haha....ayu pown kekasih hati wani gak per.....hehe....=)

maiyah said...

assalam.. trm ksh singgah blog.. suka tgk pemandangan camni.. tenang

Ayu said...

waalaikumsalam..terima jua dtg2 blog sy yg xseberapa ni...dtg2 la lg...=)

ana_liyana said...

Salam..Ana suka lihat orkid kuning tuh! chumil..hehe~

Ayu said...

waalaikummussalam...ana pon gemar orchid.
trima ksih jenguk2 entry..
dtg la lg yer..