Monday, June 6, 2011

AYAH, TABAH!

 6/6/2011..
pertama kali dalam hidup ayah ayu bermalam di wad di sebuah hospital swasta..
dan pertama kali dalam hidup ayu melihat ayah terlantar seperti itu...

pada pagi sebelum bertolak ke hospital,mungkin dia telah meramalkan akan ditahan di sana, dia telah meminta mak menyiapkan barang2 keperluan seperti baju2 untuk bermalam disana...

tiba disana, ayah yang tidak dapat berjalan dgn stabil diminta oleh nurse yang bertugas duduk dikerusi roda ke kaunter pendaftaran..
setelah mendaftarkan diri sebagai pesakit hospital berkenaan buat pertama kalinya, kami di bawa ke ruang pakar, Doktor Suresh. seorang doktor india berkulit cerah, petah berkata-kata menanyakan ayah perbagai soalan dan menerangkan keadaan ayah dengan lebih terperinci, ayu dan mak hanya diam melihat ayah dan doktor.
selepas dilihatnya xray ayah yg dilakukan di pusat perubatan lain, serta di periksa seluruh badan dan tempat berkenaan, doktor menyarankan ayah bermalam di wad semalam utk pemerhatian dan injection certain ubat bagi mengenal pasti sama ada ayah memerlukan operation atau tidak..
keluar dari bilik doktor pakar berkenaan, kami mendaftar utk memasukkan ayah ke dalam wad disertakan deposit RM1000..
bak kata mak 'duit tak masuk kubur', ayah pula 'tak kisah mahal mana, janji ayah nak sihat, nak jalan macam dulu seperti org normal'..
ayu pula..'ayah cakap jer, nak ayu buat apa, i will do it for u, ayah'..sebab ayu sayang ayah.

menunggu di kaunter pendaftaran wad seketika dan dibawanya kami oleh seorang nurse lelaki ke wad 02 yang meletakkan 5 patients dalam satu2 masa.
ayah mula duduk2 diatas katil di situ..ayu pulak, mengusik ayah..'ayah, ayu nak duduk sini jugak dgn ayah??'..ayah menjawab, 'jom2..kita dok dua'.
dalam setengah jam, seorang per seorang nurse datang memberi rawatan dan mengambil darah untuk ujian.ayah nampak tenang dan redha saja..bagusnya ayah.
pada pkoi 11.50 p.m.ayah disiapkan dgn pakaian hospital oleh ayu untuk ke operation theatre untuk disuntikkan ubat2 dan entah apa process lagi yg perlu dilalui.selama sejam lebih ayu dan mak menunggu di depan tempat berkenaan dan pelbagai jenis dan ragam manusia kami temui sbg contoh tangisan manusia mengahadapi kenyataan  org yang mereka sayang berada dalam kritikal..Ya Allah, jauhkanlah ayu dari semua hal seperti itu.ayu tak kuat..huhu...
penantian berakhir dengan ayah dibwa keluar dri bilik berkenaan dgn katil beroda dengan ayah dalam keadaan lali dan tidak bermaya..hati ayu berkata ' oh ayah, kalau lah ayah nak tahu,betapa syahdu hati dan lemahnya smangat ayu melihat ayah terbaring tidak bermaya'...tp ayu faham, ini hanya sementara, ayah akan sihat ,InsyaAllah...
ayah kemudian dibawa ke wad 02 dengan harapan ayah akan berehat dengan sempurna.dalam keadaan lemah, ayah berkata 'ayah asa lemah, kaki tgn tak boleh nak angkat ni'...ayu pula menegaskan 'biasa la ayah, baru masuk ubat, nak bg ayah berehat la tu.ayah rehat k, ceq nak balik dengan mak ambil barang ayah yang ayah nak, satg ceq mai'..ayah memerhati dan berkata 'xpayah la mai, penat ja nak drive sana sini'..dgn senyuman, i touch his hand, 'xpa la ayah, dok umah  pun tak senang hati, balik dulu naa...Assalamualaikum'..lepas bersalam, ayu dan mak bertolak balik...

so, now i'm home.....
baru balik dan tersentap utk mencoret kat ruangan purple ini...
get well soon my ayah...
ayu doakan ayah cepat sembuh..
dan TABAH !!!


16 comments:

Anonymous said...

ayu..be strong.insyallah,everything gonna be ok..

Ayu said...

Amin...hope so..i've try to not emotional too much but sometimes im fail..
thanks feedi..ayu tabah!..

nurinalyana said...

be strong kak ayu. insyaAllah semuanya okay. im always here for you. :)

Ayu said...

Aminn..thanks a lot nurin..moga ini baik, InsyaAllah...tabah!...huhu..

momo said...

adi xpandai bg kata2 semangat...
cuma dapat katakan....
i always be in ur side^^

moga ayah ayu sembuh....
TABAH!!!

Cik Cempaka said...

Insyaallah, moga semuanya akan kembali seperti sediakala, mohonlah padaNya

Alya Sumayyah said...

Assalammualikum..ukhti...
al doakan moga Allah permudahkan segalanya cyg..tabah yer..=)

Ayu said...

d'momo- thanks a lot...yup, tabah!!

Ayu said...

cik cempaka- Aminn..moga2..ayu xsanggup tgok ayah dalam keadaan skg..

Ayu said...

alya sumayyah-waalaikummussalam..aminn..terima kasih al..

nojiukaeman said...

Allah saja yang tahu perasaan seorg anak bila tgk mak atau ayah kita yg selama ni ceria tp lemah xbermaya terlantar diam tidak bermaya...sekeras keras ati kayu cengal sebak menitis air mata tika waktu mak ditolak ke dlm bilik bedah...:( takpa ayu insyaAllah doakan semuanya sehat...xsanggop tgk keadaan org yg kita syg mcm ni...sunyi.

Linda Musa said...

Assalamualaikum wrt...

Lama x menjengah ke laman unggu milik ayu....terima kasih lawat notepad akak...anyway, akak doakan semoga ayah ayu cepat sembuh...sakit apakah beliau??? x nak berkongsi? tapi apa2 pun pesanan akak untuk ayu, sebagai anak....ayu kena sentiasa bagi semangat, gembira kan mereka...kerana kehadiran anak akan buat mereka lupa akan kesakitan yang mereka hadapi...ayu kena kuatkan semangat..jgn tunjuk kesedihan di hadapan mereka...be strong dear...Allah hanya uji manusia yang mampu menahan ujian sahaja.... :)

Ayu said...

nojiukaeman-thanks...pernah mengalami hal yang sama ke..?moga kita sama2 tabah..ada hikmah di sebalik ni.

Ayu said...

Linda Musa- waalaikummussalam kak linda..terima ksih byk2 atas nasihat dan menjadi salah satu tiang penyokong ayu..huhu..yup, ayu sebolehnya, xkan menangis depan mak dan ayah dan akan cuba sedaya mungkin utk control emosi ayu..InsyaAllah, moga ini baik...tq again kak...

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear..

InsyaAllah...Allah beri kesembuhan utk ayahanda ayu..jangan sedih2 yaa..sbg anak mithali..sentiasa doakan utk kesejahteraannya..agar sentiasa dilindungiNya dan kembalikan kesihatan yang baik dan sihat..InsyaAllah...:)

Akak tahu..Ayu anak yang kental semangatnya..jati diri yang tegar..kan my dear!:):)Smile dear!

Ayu said...

waalaikummussalam kak tini...

Amin..moga2 ya kak..InsyaAllah, ayu akan sntiasa doakn..
terima ksih kak bg semangat kak ayu.setelah sekian lama ayah mcm ni, ayu dah kurang bersedih sbb rasanya, ayah lg sedih..jadi, mgkin waktu cuti ni la msa utk bersamanya n usaha bersamanya dlm mencri perubatan yg sesuai bg dia..
im smile...=)