Friday, January 18, 2013

SENYUMAN AYAH

Assalamualaikum wbt...
18Jan adalah hari ke-3 berada di rumah sempena cuti semester yg agak singkat..
sambil membaca novel, tetiba nampak kelibat mesin padi masuk di halaman rumah...
dalam hati, 'mesti ayah nak amik padi rini'
mean, ayu rasa padi ayah akan dituai rini...
so, my expectation was true...
seketika lepas tu, terdengar suara ayah memanggil, nak minta ayu angkatkan dan pindahkan beliau ke kerusi roda utk keluar dr bilik dan menuju ke arah pintu...
dia nak tengok padinya dituai...
walaupun semua kerja dilakukan oleh org lain...
namun, ayah masih berpuas hati kerana dia masih dpt lihat hasilnya...
Alhamdulillah...

ayah ayu yang tersayang, melontarkan pandangan ke sawah padinya yg sedang dituai.

mesin padi yang menuai padi ayah...

ayah...senyum!! hehehe, ayah saja buat muka macam tu..ayah yang paling comel...
xpernah lekang dengan gelak tawa, gurau senda dan bicara walaupun fizikalnya tidak berdaya...
ayu sentiasa mendoakan ayah dan mak sentiasa sihat...
masih ingat lagi, dulu..ayah selalu marah ayu sbb dia xbg ayu sebut 'bendang ayah'...dia suruh ayu sebut 'bendang kita'..rezeki yang dia cari dulu adalah utk keluarga...
walaupun skg dia lemah dan fizikal tak berdaya, namun dia masih berdaya utk menguruskan hal bendangnya seperti mengupah org utk uruskan kerja2 sawah..namun, semua dilakukan melalui telefon...
kalau ayu takda, mak yang tolong pegang dail dan letakkan fon ditelinga ayah.
pernah disuarakan pada ayah dan mak bahawa ayu dah taknak sambung belajar sebaliknya nak tinggal dirumah dan jaga ayah...
namun, hrapan dorang yang mengunung tinggi menolak permintaan ayu utk berhenti belajar...
ayu akur dan agak terseksa pabila berjauhan dgn mereka...
mereka terlalu bermakna buat ayu...T_T
kadang-kadang, cemburu sgt melihat ayah kawan2 lain yg masih sht dan bersama dorang. 
tp ayu tak pernah menyesal dgn apa yg ayu tempuh...
ayu lebih beruntung mempunyai ayah dan mak yang sgt memahami dan terlalu amik berat sal ayu...
dan semestinya kita semua beruntung mempunyai ayah dan mak...
walaupun antara kita ada yg mak atau ayah atau kedua-duanya telah meninggal dunia, kita masih masih mempunyai mak dan ayah dan lebih mnguntungkn kerana Allah lebih menyayangi mereka...
oklah, terpanjang lebar pula coretan ayu....
let see last pic from my camera...

view semasa mesin padi menuai padi bersaksikan gunung jerai yang teguh terbentang...

sayang ayah dan mak selamanya...
till then,
Wassalamualaikum wbt

7 comments:

Fateha said...

syahdu aih.. huhuuu

Ayu said...

uish...kak ela bc ???? malu aih..tutup muka....huhu

Fateha said...

sedih baca,,
xtau nak tulis apa tadi..
huhuhu

Ayu said...

huhu...xnak tulis centu tp ntah tertiba panjang lebar lak ayt....
sedih...

Nana Liena said...

cantik tmpt tu.. kat kedah ea?? gambar cantik..hehe.. semoga ayah akak sihat waalafiat ya.. :)) kirim salam..hehe

Ayu said...

nana-yes dear..kat kedah ni..ayu dok sini hehe...ok, nnt ayu sampikan salam..thanks tau doakan ayah..

saliha alwi said...

ayu.. kat umah ayu ek..
comey nye pmndangan.. nk g.. hihihihi
ayu...
ayu masih lagi merasa kasih sayang seorang ayah...
jagalah dy